söndag 18 mars 2012

Lupin

Lupiner hyser jag lite hatkärlek mot. Eller, dom är ju fina, men det är en växt liksom många andra som jag tycker är fina vilda, men inte i min trädgård.

För ett antal år sedan fick jag med en påse med lupinfrö till en laxrosa sort när jag köpte en trädgårdstidning. Som jag gav bort till min mor eftersom jag inte vill ha några lupiner.

Men hon hade även givit mig en planta, som jag lite motvilligt petade ner i en rabatt, och faktiskt, om den inte passar helt perfekt i färgen med Pionen som växte bredvid.

Jag vet att många tycker det är så vackert i midsommartid när lupinerna blommar i vägrenarna, och visst är det, men lupinen trivs så bra här så den anses som ett hot nu mot våran inhemska flora. På den typen av platser där lupinen kan växa växer annars små ängsväxter som tål torrt och magert. Sedan kommer lupinen som är stor och livskraftig och binder kväve som alla ärtväxter och tränger ut inhemska blommor.
Den kom hit på 1800-talet från Nordamerika så den hör alls inte hemma här även om vi gärna plockar den till midsommar och många nog anser den höra till en svensk midsommaräng.
Och som ytterligare en liten parantes så är det blåa anlaget dominant, det är därför huvuddelen av plantorna är blåa och ett lupinfält blir blåare och blåare.

Andra växter som anses hotfulla är Jätteslide, Amerikanskt gullris, Pestkråp och Vresros.
Och nu då, har jag som inte ville ha några lupiner i trädgården själv sått en gul en (jag som inte gillar gult heller förutom nu på våren ;-)) Den heter `Chandelier´.
Såhär skall den bli:



11 kommentarer:

  1. Lupinerna är ett gissel här, kväver och tränger undan annat.
    'Chandelier' har en behaglig gul färg. Gult är inte så lätt att tycka om.
    /Anette

    SvaraRadera
  2. ...Och jag som vill ha lupiner får dem inte att överleva :(
    Men visst är det oroväckande att de tar över ute i det vilda... vi måste ju värna om vår egna flora.

    SvaraRadera
  3. Det var först förra året som jag hörde talas om att lupiner är ett hot mot vår inhemska flora. Hos oss finns inte så många och de verkar inte stormtrivas för de sprider sig inte. Snyggkombo med pionen och lupinen. Den gula färgen var skitsnygg.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Lupiner er vakre da..:) lekker gulfarge også:)
    Men det er jo litt betenkelig når de sprer seg som de gjør...
    Ønsker deg en fin våruke,Fia:))

    SvaraRadera
  5. oh jag har haft vilda men de är borta nu, sådde vita ifjor men det blev inget,,jag tycker de är lite fina,antagligen för de inte vill växa hos mig,helst din cerisa sort, ha en go vecka kram Monica

    SvaraRadera
  6. Jag håller helt med dig. De är ju så otroligt fina, men hemma hos mig tar de också över alldeles för mycket, så jag försöker utrota dem. Jag lyckades nästan förra sommaren, fast det var inte lätt för de blir snabbt väldigt väl förankrade även i min sandjord så det krävs lite kraft att få ut plantorna. Och så när det fanns lupiner överallt annars, saknade jag dem såklart som sjutton, så nu är jag rädd om de få små som börjar dyka upp. Det är inte lätt det där, att veta hur mycket man ska våga tåla innan man riskerar att hamna i ett lupinhav utan dess like... ;-)
    Vilken underbar kombination med lupinen och pionen förresten! :-)

    SvaraRadera
  7. De är ju hättefina lupinerna, men tack och lov har kg lyckats hålla mig från att peta ner frön hos mig. Jag tror de kulle invadera trädgården, å jag njuter hellre v väggen och hemma hos mmma

    SvaraRadera
  8. Va knasigt det lev med bokstäverna ;-)

    SvaraRadera
  9. Något som är positivt med lupinen är att den binder kväve. Den kan använda som jordförbättringsmedel och den plöjs ner innan den frösår sig. Första gången jag såg lupiner och tyckte om vad jag såg var på Milles- gården där de hade gula lupiner som matchade de övriga planteringarna. Jag önskar dig en hrlig dag1 Zinnia

    SvaraRadera
  10. Jag gillar faktiskt lupiner och har både fula, vita och röda - fast den senare blev inte så röd utan mera rosaröd. Tidigare hade jag en varmt röd, men den dog tyvärr!
    Och visst är dom betydligt vackrare än Jätteslide, Amerikanskt gullris och Pestkråp i alla fall!!!

    SvaraRadera
  11. Jag tillhör de som älskar lupiner... Men det är ju inte bra om de sprider sig hejdlöst och tränger ut allt annat. Själv försöker jag nypa av blommorna innan de satt frö (och med lite tur så hinner de blomma en gång till innan hösten!), så jag hoppas att jag kan förhindra att de rymmer i från min trädgård.
    Jag köpte faktiskt en påse med det där gullriset du räknade upp men slängde den efter att börjat se mig om i vägkanterna när vi var ute och åkte och det lyste gult överallt...

    SvaraRadera