tisdag 27 mars 2012

Nu får ni passa er...

...jävligt noga, säger jag till grodorna i dammen. Dom är yra av kärlek och lyssnar inte alls på mig.

Det är nämligen så att jag har en grodätare i trädgården. Muffy kallas hon, och är en Finsk Lapphund. Eller om det var Fransk eller hur det nu var. Jajemän, grodor är smarrigt. Färska eller mörade eller torkade, det funkar vilket som. Dessutom så smiter hon iväg och låter sig inte infångas när hon får tag på något mindre trevligt.

Trots mina varningar så är grodorna mer oförsiktiga än någonsin. Nyss när jag var ute så satt dom här mitt på uppfarten. 30 meter från ena dammen och 40 meter från andra. Jag fick rädda dom och dom lät sig ytterst motvilligt bäras till vattnet.

Där dom fort som ögat simmade iväg, antagligen för att rädda sig ifrån mig.
Att jag hade mörderskan studsande runt fötterna på mig bara väntandes på att dom skulle slinka ur nävarna på mig hade dom nog mindre aning om.
Så nu får jag hoppas att dom håller sig där dom skall och inte ger sig iväg på några fler strövtåg genom Muffys grodrike.

14 kommentarer:

  1. Vad söt hon är grodälskaren Muffy! Men vore man groda så skulle man nog inte tycka det!
    Fint med grodor i dammen, hoppas de klarar sig och att den blinda kärleken inte gör att de irrar omkring i Muffy land (:D
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Men snälla lilla Muffy, inte får du väl äta upp grodorna...

    SvaraRadera
  3. Tur för möderskan att hon är så söt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan ju inte stava idag. Mörderskan är söt! Stacakrs kärklekskranka grodor

      Radera
  4. Men Muffy, du måste lära dig att vara snälla med grodorna för rätt som det är så dyker du på en padda och då blir det inte så trevligt för dig, men jag tror du låter bli dom sen!
    Hoppas hon lär sig innan.

    Kram Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag har med varit lite orolig för att Muffy skall ta en padda, så jag har redan läst in mig i förebyggande syfte så jag vet vad symptomen är och vad man skall göra ;-)

      Radera
  5. Hej Fia och tack för alla rara ord i min blogg och ursäkta min egen försumlighet, även om det nog är jag själv, som misat mest! Så ljuvlig hon är, er franska lapphund... Och hon kan nog bli ännu duktigare som trädgårdsarbetare. Min gamla hund var bla. suverän på att hitta borttappade sekatörer och annat och även de andra har varit bra hjälpredor.
    Lycka till!
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  6. Haha, vänta bara tills hon hoppar i dammen efter dom:)) Kan verkligen se henne sätta efter en hoppande groda. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, inga dammbadande hundar! Hoppas jag! Funderar redan på om jag skall täcka alla rabatterna med eneris, för hon har inte alls samma vett som Sally som vet att man går på stigarna och inte i rabatterna...

      Radera
  7. Våra förra hundar, strävhårige taxen Brasse och Lancashire Heeler tiken Penny var enormt väluppfostrade på en enda sak och det var att sköta sig i trägården. Dom grävde inte, dom bet inte på saker och ting som nedhängande grenar eller rotbitar och dom gick inte i rabatterna!
    Förmodligen för att jag blev jättearg när dom inte skötte sig som valpar. För övrigt hade dom naturligtvis en massa olater som alla andra hundar!!
    Men...vår nye omplacerade Podengo Portogues ("pottegrisen") Santos på fyra år, som vi inte har uppfostrat, har inte riktigt fattat det ännu. Han klättrar glatt över och i mina pallkragslådor, han biter på pinnar och rotbitar han hittar och idag grävde han lite i leran! Jäklar vad svart han blev!!

    SvaraRadera
  8. Åh, det var ju trevligt med ett kärlektspar i dammen! Hoppas att de klarar sig för Muffys jaktiver!

    SvaraRadera
  9. Grodor är ju helt underbara! Vill också ha vatten och grodor som plaskar runt.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  10. Hmmm, det förstår ju varenda en att Muffy letar efter en prins! Och då kan man ju fråga sig om hon inte egentligen är en Svarta Änkan?! Som tar livet av dem så brutalt...Men kyssandets konst tar tid, säger jag och vill påminna om att alla är vi barn i början ;)

    Jag tycker det var ena otacksamma prinsar, det är rent av bud på att låta dem stå sitt kast faktiskt....
    Fantastisk förmåga att kunna apportera hala grodor, hon är en begåvning ;-)

    SvaraRadera