onsdag 18 januari 2012

Första sådden

Äntligen fick man skita ner händena lite. Och hela köket.
Ja, inte blev var det så mycket jag sådde. 4 sorters chili, och en femte blir sådd idag kanske, om jag kommer mig iväg till civilisationen...

Dom jag sår iår är:
Min favorit nr 1: `Cilegia Piccante´. Den sorten odlar jag varje år. Jag älskar sådana där färskostfyllda tapas-chilisar man kan köpa, och nu gör jag mina egna :-) Antar att dom flesta som heter `Cherry´eller liknande är ungefär samma.
`Omnicolor´. För att den är så snygg. Lite väl stark tyckte jag sist jag provade den.
`Hungarian Hot Wax´. Sår jag varje år, en bra allroundchili med ganska varierande hetta, surprise varje gång...
Snackpaprika. Sådana där man köper i affären ni vet. Det är den paprikasort som ger bäst körd av alla sötpaprikor jag testat.
`Esplette´. Men den sår jag väl ikväll, för som jag sa skall jag köpa fröer idag. Blev rekommenderad den på facebook när jag frågade i Köksträdgården, La potager gruppen vilken sort dom rekommenderade. Kul att prova någon ny sort varje år.

Och så har jag övervintrat `Hot Lemon´och `Jamaican Bell´, dom ser riktigt lovande ut, Lemonen har fortfarande chilisar jag kan plocka även om jag plockade av och frös ner dom flesta.

`Ciliegia Piccante´

Ett tips har jag, och det är att nu, så en eller två tomatplantor. Jag sår mina tomater runt 1.a mars, och även det är väl tidigt om man inte har uppvärmt växthus, plantor till förbannelse har man att plantera om och ta hand om, men en eller två kan man så nu, för då har man chans att få ett par munsbitstomater tidigt iallafal :-) För två tomatplantor kan man ju ta hand om även om dom blir stora. Jag låtsas att dom är vanliga kruväxter.
Det kan vara en fördel att kolla upp hur många dagar det är från sådd till skörd, jag var helt säker på att många fröfirmor uppgav det, men det enda jag hittar nu är Tomatsidan, men observera att dom skriver från utplantering till skörd. Jag väljer `Sungold´till mina tidiga plantor.

1 kommentar:

  1. Really nice, Harvey! Så svältfödd som man är på svällande färggranna "heta" former i januaridasket!
    häls Eloise

    SvaraRadera