måndag 23 januari 2012

Glömde visst...

...att jag hade tagit sticklingar i höstas. Vi hade snickare här som bytte fönster på huset, och då fick jag klippa ner vindruvan som växte mot väggen helt, och förstås passade jag på att ta en bunt med sticklingar. Dom ställdes lite slarvigt i ett litermått i ett hörn och glömdes bort. Tills jag idag råkade få syn på dom och undrade vad det var för luddigt som tittade fram. Jo, det var ett vin-skott. Senaste gången jag såg dom, så var det snustorrt i kannan dom stod i. Och det är några månader sedan. Men till min förvåning hade dom jättefina rötter trots bristen på fukt. Men det är väldigt kallt där dom har stått, jag antar att det är därför dom har klarat sig så bra. Så nu fick jag plantera lite, även om det bara tog fem minuter. Dom åkte in i det kalla rummet igen. Till våren kommer jag alltså att ha åtta rotade plantor av Labruskavinet Zilga. Nästan så att jag kan starta en vinodling ;-) Det är väldigt lätt att rota vindruvesticklingar. Jag har rotat sticklingar från min växthusdruva `Vanessa´innan, men eftersom det är väldigt begänsat utrymme i ett växthus så gav jag bort allihopa. Och det kanske blir så med dessa också. Men kul är det!

1 kommentar:

  1. Hej Fia! Min tapet kommer från Sanderson. Kollektionen heter Parchment Flowers och tapeten heter Etchings & Roses. Lycka till.

    SvaraRadera