tisdag 9 oktober 2012

Chiliskörd

Idag var vädret så där tråkigt igen, blåst och regn, så vad passar bättre än att konservera lite chili.

Ute i växthuset fanns mängder, mest gröna, men på plantorna jag bar in för några veckor sedan så hade alla frukter mognat. Det här var bara en liten del av det jag plockade.

Eftersom en del är så djävulusiskt starka, medan andra smakar mer som vanliga paprikor tycker jag det funkar att blanda allihopa. Egentligen var jag sugen på att koka salsa, men eftersom tomatskörden blev obefintlig iår så får vi ta det en annan gång. Men jag har ju barn, och då vet ni att det blir ett antal tacomiddagar... ;-)
  
Jag har lagt in chili en gång innan, men den här gången modifierade jag receptet något då dom skulle kokas flera gånger ganska länge i originalreceptet, och dom blev mosiga vilket inte var så gott, alltså kortade jag ner koktiden till mindre än hälften. Och förvällde dom bara en gpng istället för två. Receptet är från bloggen "Från paprika till chile" och min variant av receptet blir såhär:

Ingredienser:
En massa blandade chilefrukter (ca 1,5 l?)
1 liter vatten
3 dl vitvinsvinäger (jag tog hälften vinäger, hälften ättika)
1 dl (ca 85 gram) socker
½ dl salt
Gör så här:
* Lägg chilin i kokande vatten i en gryta och låt koka i 3 minuter. Häll bort vattnet.
* Koka upp 1 liter vatten med vinäger, socker och salt i den rengjorda grytan. Lägg i chilin och koka utan lock i cirka 6 minuter.
* Ta upp och lägg chilin i varma, väl rengjorda burkar. Häll över lagen och förslut burkarna.
* Förvara kallt. Hållbarhet cirka 6 månader. (Jag lagrade dom i två år senast, och det gick bra ;-))


Så, nu har vi pepperonisar så vi klarar oss hela vintern :-) Skall bli spännande att provsmaka om ett tag, hur starka blev dom den här gången?


2 kommentarer:

  1. Färgstarkt och kryddstarkt:) Är inte speciellt förtjust i chili men det ser väldigt vackert ut:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera