tisdag 13 augusti 2013

De ympade

 små äppleträden som jag "gjorde" i våras planterade jag ut i helgen. Dom hade stått och trängts i en gigantisk kruka, halva sommaren i vxthuset sedan utanför växthusdörren nu ett tag, men nu kom jag på att om jag fyller upp mina grönsaksland med en massa anat så behöver jag inte ha dåligt samvete för att jag inte hinner med just den där köksträdgårdsbiten :-)

alla utom en hade tagit sig, så nu står det sex stycken 'Ragnhild' som kommer ifrån granngården där, ett par av Hälsingland landskapsäpple 'Bergviksäpplet', ett par av 'Johannes röd' som dom på pomologiska påstod skulle ha rött fruktkött men när jag googlade inte såg särskilt rött ut alls. Men gladast är jag, för jag fick nämligen några kvistar rött-rött äpple tillslut, att just dom har tagit sig. Sorten heter vinäpple, och till och med veden var röd när jag skar i ympkvistarna :-) Kvistarna var dock så tunna, så tunna, så jag var lite tveksam till om de skulle ta sig, och provade att sätta två ympkvistar på varje grundstam, men tog sig gjorde de, så nu får jag knipsa av en på varje istället. Eller till våren.



Annat jag är glad för är mina astrar. Astrar är ju verkligen inga märkvärdiga blommor, men jag har försökt hitta en bra sort som blommar tidigt nog, och är blå, till sensommarrabatten. Och just de här har tagit sig väldigt bra och har bara på ett år eller två blivit stora fält. Lättskötta, tacksamma växter som fyller sin plats gillar jag i mina stora rabatter.
 Klippte avenbokshäcken idag med. Glömmer kollegans stora bensindrivna klippare med förlängare och grejer varje dag, så det fick bli den vanliga häcksaxen. Avenbokshäckarna var något av det första jag planterade när vi flyttat hit, mellan parkeringarna och trädgården så att jag skulle slippa sitta uppe vid huset och se alla bilar och släpkärror och numera storsäckar och grushögar. Nästan tre meter höga gör de sitt jobb.

Eller åtminstone den ena, den andra fick mycket stryk i vårvintas och ser alls inget glad ut. Några små blad kom tillslut i juni, men frågan är om dom klara vintern och även lever nästa år. Trist när de äntligen började bli täta och höga.

Men nej, nu säger både jag och näckrosen att det är kvällen. Min klocka står på 04.15. Eller jag har faktiskt fem klockor på ringning. Så jag har inte blivit morgonpiggare sedan jag gjorde mitt livs andra blogginlägg för ett par år sedan ;-)

4 kommentarer:

  1. Så kul att så många ympar tog sig! Astrar har jag ett konstigt förhållande till jag vet inte vad jag ska tycka;( Jag gillar dem jättemycket när jag ser dem hos andra men hos mig blir jag lite "velig". Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Åhh ser fram emot farmors Ragnhilds äpple på Björkliden sedan...Ses ikväll!!//T

    SvaraRadera
  3. ÅÅ vilka fina äppelskördar du har att se fram emot..
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  4. Förstår att du planerar en hel äppelodling! Om jag inte vore så himla gammal skulle jag också ympa äpplen på kvist för skör om sisådär 7 år!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera