torsdag 29 augusti 2013

Sååå fin!

Jaja, jag har visat henne förut. Rosen som hamnade i kruka i växthuset. Men det kommer inte bli sista gången, för ingen ros har jag som blommat lika bra i sommar. 'Crown Princess Margareta' heter hon, och som många Austinrosor har hon allt för veka grenar, men någon gen har växt ända upp till snedtaket på växthuset och tomatplantor och slingerväxter hjälper till att hålla grenarna upprätta. Ja, och så doften då, doften av ros och luktärt blir koncentrerad i växthuset och gör mig lycklig varje gång jag stiger in där. Att färgen sedan matchar både tomater och chili är ju inte heller fel.


Än så näns jag inte plocka chilisarna, dom är ju så fina där dom är på plantorna, antar att jag får ha en plan för vad jag skall göra med dom i år först.



På andra sidan huset blommar den koreanska vaxklockan, Kirengeshoma palmata, och den lutar sig mot en Amerikansk pagodkornell, Cornus alternifolia 'Argentea'.
Och för i den vita rabatten så trotsar brunröda dagilja, Hemerocallis fulva ihop med Skuggviolruta, Thalictrum Rochebrunianum, den senare en riktig favorit här och till min glädje har den frösått sig.

2 kommentarer:

  1. Så vacker Ros. Gillar färgen enormt :=)
    Underbara bilder på fina växter.

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  2. Synd att det är dålig härdighet på austinrosorna för de är ju såå fina!!Jag är i valet och kvalet om att börja plocka in Chili..Även om de är så fina i krukan.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera