söndag 11 augusti 2013

Syns inte att jag gjort något...

 ...sade jag till gubben när klockan började närma sig sju. -Är du inte klok i huvvet?! Var svaret jag fick då. Jaaa, blommorna blommar som dom gjorde i morse... och det mesta är sig likt, men jag har hållt på en hel dag, rivit ogräs (5 skottkärror), grävt om två grönsaksland (dom är invaderade av våtarv så det får nog bli träda nu om jag skall bli av med alla frön som ligger och väntar, kratta/gräva en gång i veckan alltså). Planterat alla mina ympade äppleträd i ett land ( tror det var 10 stycken). Kilppte ner alla hostor, plus lite annat. Rivit några kanter, gjort en fusk och kantskurit med trimmern dom andra. Trimmat delen på gräsmattan som är under arbete (som stannat av, men ogräs växer det). Fått barnen natt rensa åtminstone ett par grusytor. Rensat en rabatt helt. Trimmat där det behövs i hela trädgården vilket tar åtminstone en timma, gubben klippte på baksidan och han sade att han såg ut som Tom Bombadill efteråt, ja, vad gör jag då, haha!
Hur som helst SYNS det ju inte. Men jag slipper störa mig, det är ju bra :-)

Jag har en förmpga att bara peka på det som INTE ser bra ut. "Ursäkta dom där jordhögarna, dom ser fördjävliga ut", "ja, jag har jättemycket ogräs", osv, osv. Sån är jag, jag försöker tänka att nu skall jag bannemej bara säga mer eller mindre positiva saker, men jag har ingen riktig plan på hur det skall gå till än.

Här är några kvällsbilder från här hemma:

En endaste kardvädd fick vara kvar i år. Den matchar violrutan väldigt fint tyckte jag. Oplanerat funkar med.
 Min finaste sensommarrabatt ser inget vidare ut från många håll. Vårvintern lämnade kvadratmeter stora glipor där det växer ogräs, men rån vissa vinklar ser den riktigt ok ut. Dags för total omgrävning där i alla fall. När jag får tid någon gång ;-)
 Och ricinet som jag hade en plan för, men ja, de hamnade i rosenträdgården till slut. Riktigt fint tycker jag. I bakgrunden Malus 'runin' som även den är rödbladig.
 Och entrésidan, där jag har norrläge, snöras och bara grus, där har hostorna och gräset tagit sig riktigt bra. Och pipranka och annat.

Inget superspännande på jobbet att visa imorgon, kundbesök och rens. Försöker alltid ligga före med småjobb så att det inte skall köra ihop sig när det blir anläggningsdags.

1 kommentar:

  1. Har också lätt för att se allt som stör, skräpar, måste göras. Men har blivit rätt bra på att blunda för det när besökare kommer. I stället försöker jag kolla vad de tittar på och lyssna in deras kommentarer - mycket intressant! Och i stort sett bara öppna mun för att svara på frågor. Lär mig mycket om min trädgård (och en del om besökarna) på det sättet!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera