fredag 10 juni 2011

Dagens blomning

Nu är det mycket vackert som blommar, jag tycker jag upptäcker något nytt varje dag, så mellan regnskurarna har jag får störta mig ut för att dokumentera. Här är en del av dagens bildskörd.

Irisar i olika färger. Ihop med Allium är dom extra vackra. En vit blommar för första gången iår, och då är det nog 3-4 år sedan jag köpte den.

Och en ljusblå...
En cericerosa bondpion växte här redan när jag flyttade in för 5 år sedan, varje år har den fårr piongråmögel så jag har inte fått se den blomma förrän nu. Med två blommor, som hade lagt sig på marken, men kul att den tillfrisknar.

Och fler pioner är på g.
En Azalea fick jag i examenspresent av mina kompisar, Westons Innocence heter den, och den doftar ljuvligt!
Ajuga reptans `Burgundy Glow´
Förra året köpte jag en brokbladig revsuga, en liten kruka har redan blivit till minst en halv kvadrat. Detta är den brokbladiga varianten, `Burgundy glow´ heter den.

Saponaria ocymoides
En till marktäckare/kantväxt är liten såpnejlika, Saponaria ocymoides, en riktig långblommare :-)
Och aklejorna fortsätter att blomma. I många olika färger och varianter.

Imorgon är det växtmarknad i Uddevalla, rapport kommer säkert därifrån ;-)


2 kommentarer:

  1. underbar bilder på underbara växter!!
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  2. Å så snyggt det var med Allium och Iris! Kanon! Liten såpnejlika har jag inte, måste jag titta på ser låg och fin ut till kanten.

    Tack för tipsen!

    SvaraRadera