torsdag 2 juni 2011

Hinner inte med...

Hinner ingenting här hemma känns det som. Jag har aldrig sett så mycket ogräs i trädgården som iår. Då har jag ändå rensat varenda helg i flera timmar. Sedan tidigt, tidigt i våras. Det är våtarv, revsmörblommor, groblad och svinmålla överallt.
När man ser bilder på, och besöker andras trädgårdar känns det som om dom inte har ett endaste ogräs. Kantskuret och prydligt överallt. Är det så? Eller ser man bara sina egna ogräs, inte andras? Ser man bara dom fina blommorna som lyser bland allt grönt ogräs?
Genom kameran funkar det ju, man zoomar in på det man vill se.


Alla som har sådana där ogräsfria, kantskurna rabatter räcker upp en hand.
Alla som har en tomt på minst 2000m2, familj, heltidsjobb och säg MINST 50-100m2 rabatt och planteringsyta räcker upp en hand.
Nu blev jag gladare, för jag kan inte se hur många av er som räcker upp handen. Men ni kan väl meddela mig hur ni gör ni som lyckas.

I vilket fall så känns det lite bättre nu när det är lite lediga dagar. Jag måste ju hinna med en del. Har fått gjort en del småfix idag, sådant där som jag borde ha gjort i allt mellan några månader och några år. Som att ha fyllt den provisoriskt lagade komposten med 3 kubik kompostmaterial som har legar i en hög bredvid, fixat en ny granstör till humlen, och så rensat en massa ogräs. Än är jag långt ifrån mål, men närmare iaf ;-)




Mina grönsaksland... en liten miss var att min gödselhög är helt full med frön av våtarv och svinmålla :-( Ser ni några grönsaker här? Ett par små sockerärtor hittade jag, resten var bara att rensa rent och så på nytt. Så kan det gå när man lägger på fiberduk vid sådd, och inte kikar under den förrän fem veckor senare.
Men min dotter, hon hade faktiskt för två veckor sedan rensat ett av landen, och det såg ut såhär nu... viss skillnad.... ruccolan är färdig att plockas, rädisorna och spenaten likaså, dillen kan man nalla på... Underbart!

Renserskan in action. Jag är djupt imponerad. Att kunna hitta små dill och ruccolabebisar i en våtarvsdjungel... Hon gör det utan att jag ber henne, och idag erbjöd jag faktiskt att betala henne, men det ville hon inte, för det var ju kul... jaha, desto bättre tyckte jag om du kan tjäna pengar och ha roligt samtidigt.

Nedan en perennrabatt för en månad sedan. Och dit har jag inte hunnit ännu...

Trädgroparna... här kan man göra en studie på monsterogräs. På mindre än en kvadrat kan man hitta dom flesta vanliga ogräsen. inklusive åkertistlar, åkerfräken mfl riktigt trevliga.

Halva min tomt är igenvuxen av sly, det är där som i minna drömmar det är ett lundområde med slingrande gångar, bäckar och en massa fina träd... Tja, som ni ser så är det ganske långt ifrån verkligheten. och snart ser nog hela min tomt ut såhär om jag inte passar mig!






1 kommentar:

  1. Du är INTE ensam om att inte hinna med! Så skönt att läsa ett sådant här blogginlägg....dessutom skrivet av en trädgårdsmästare!! Det gör att lilla jag, helt utan kunskaper och med nybliven trädgård, kan känna lite mindre stress över allt ogräs som hotar att ta över! Så tack!! :)

    SvaraRadera