söndag 26 juni 2011

Drömmen om en fruktträdgård...

...börjar med en sådan här...
...och några sådan här.

som kan heta t.ex `Stor klar astrakan´, `Munkedalsäpple´, `Lobo´, `Gravensteiner´, `Melon´, eller `Mio´. Äppleträd som jag har ympat dom senaste två åren och började få det väldigt trångt i sina krukor.

Några äppleträd har jag redan planterat, och någon skall ge frukt iår :-)
Malus `Gyllenkroks Astrakan´

Jag har planterat runt min björkdunge nu, men nu var den platsen slut och en björk måste bort. Till att börja med... Annars är ju björkdungar väldigt fina, perfekta för tvättlinan, barnens gunga, och för den delen det enda skydd vi har mot öst.
Det är den närmaste björken som skall ner, den som tvättlinan hänger i...

Björken skötte sig och kom ner som den skulle, utan att mosa varken dom redan planterade äppleträden, barnens studsmatta eller telefontråden...


Sedan stannade sågen, och barnen fick för sig att bygga en koja av björkriset. Och inte ville jag hindra dom från det roliga.


















Träden kom i backen tillslut. Eller på backen, för såhär ser det ut när jag har planterat fruktträd...

...jag ställer trädet på marken, ev på ett lager sand/grus under, sedan skottar jag på allt gottigt jag kan hitta, nu blev det en skottkärra sand, en hästkompost och en av min vanliga jord. LERA heter det hos mig.
Det här gör jag inte av lathet, för jag kan lova att det hade varit lättare att gräva planteringsgropar än att köra 18 skottkärror med sand och annat, utan för att jag har ganska odränerad lerjord som inte är fruktträdens favoriter.
Kullen sjunker något och jag breddar den efterhand. På bilden saknas leran som jag inte hade fått på än.
Lite marktäckare på kullen så blir det finfint för träden.

Jag hoppas att jag om, tja, kanske tio-tjugo år eller så få visa bilder på min äpplelund. 11 äppleträd har jag planterat nu, så vill jag ha fler, ja då får dom andra björkarna ner, eller så får jag börja ympa på dom träden jag har.

3 kommentarer:

  1. Vilket smart sätt att plantera äppelträd på tung lerjord! Och vilken lycka att få sätta egenympade träd och se dem växa!
    Tror barn mår särskilt bra av att få bygga kojor!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Visioner - och drömmar - det är äkta trädgårdsarbete! jag kan se din härliga fruktlund med dignande träd...

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  3. Härligt, Fia! Bra jobbat! Har också några egenympade som står för trångt i krukorna! Ska fixa spaljé, om jag får lite ledigt! :) Mia

    SvaraRadera