fredag 19 augusti 2011

Geranium `Sirak´

Årets favoritperenn måste nog vara:
Geranium `Sirak´, Smaragdnäva, (
Geranium ibericum x gracile).

Jag har haft den ett par år, men bara en planta, så jag har inte tänkt så mycket på hur den blommar förutom vid huvudblomningen. Men förra hösten hackade jag upp den plantan i kanske 30, och planterade i två långa rabatter.

Läser man om den så står det att den blommar maj-juni, men här blommar den fortfarande och har hållit på hela sommeren. Kanske inte så överdådigt som i juni, men dom enstaka blommorna gör att det blir någon liten färgklick bland det vita som blommar i dom rabatterna nu på hösten. Som dom flesta nävor så har den även ett snyggt bladverk.

Ihop med praktbetonika, iris och aklejruta i juni:


Och idag. Lite färre blommor, men lika fina.

Såg för övrigt att Zetas har den bland årets nyheter, så den finns att få tag på, min har jag köpt på en plantmarknad.


1 kommentar:

  1. Vilka vackra bilder! Sirak är helt underbar!!! Jag planterade en planta nu i våras, och den blommar också fortfarande. Vilken fin samplantering på första bilden, jag har sökt växter ton i ton, men inte riktigt hittat några bra, skriver upp dem! Jag har Austinrosen Crown Princess Margareta som kombo. Jag beställde min planta från Staudefeen, men de har den inte nu ser jag. Lite långt till Zetas:)).
    Maria

    SvaraRadera