onsdag 24 augusti 2011

Frösådd...


...av perenner, buskar och träd är något som jag är värdelös på.
Nu pratar jag inte grönsaker, eller sommarblommor som planteras ut i juni, utan allt som står kvar i kruka under sommaren och inte tål en uttorkning riskerar livet hos mig.

Men, men, jag får försöka ändå. För till min stora glädje så hittade jag idag frön i min svavelpion. I den där aprikosrosa jag har. Förra året fanns det inte ett endaste frö, och jag kikade i ett par frökapslar för ett tag sedan och dom var tomma. Men se nu!
Så nu är då frågan, skall jag köra vitmossemetoden och lägga dom i vitmossa i rumstemperatur i ett par månader och sedan in i kylen över vintern för att plantera dom i jord till våren... eller skall jag direktså dom i rabatten någonstans?
Direktsådd har jag testat med vanliga pioner och jag har då inte sett skymten av någon planta än.
Väldigt snygga är frökapslarna, tyvärr har just den här plantan fått någon svamp som gör att grenarna vissnar in, nu är det nästan inget bladverk kvar alls. Men jag kan redan se nästa års knoppar i jordytan så den verkar ju överleva det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar