torsdag 23 maj 2013

Det gula kvarteret

 vid min sittplats under blodboken blommar nu. Egentligen så är det inte olika färger i olika kvarter, men just sippor och annat har jag samlat allt gult på ett ställe. Det är gulsippa:
 Och dubbel Gulsippa...
 Anemone ranunculoides 'Semiplena'

Fylld Gulsippa.
 Anemone ranunculoides 'Flore Pleno'

Och svavelsippa.

 Anemone x lipsiensis


På väg hem efter jobbet hoppade jag in på handelsträdgården för att lämna tillbaka lite växter som inte gått åt i dagens plantering, då råkade en törel locka till sig min uppmärksamhet så den fick göra mig sällskap i bilen på vägen hem.

 Jag hoppas den är lite snällare än den här, den är fin, men det poppar upp oroväckande många bebisar från den runtomkring.

 Här är en riktig goding som är en sådan fin tuva så jag blir lyckliga bara för växtsättet, Skogsvallmo, Hylomecon japonica.

Hade ju dille på tandrötter om det var i fjor eller förfjor, den här ljusgula kom upp i rabatten, minns jag rätt så är det en Cardamine kitaibelii, Gul tandrot helt enkelt.



Men den här är den finaste av alla, den får gärna bli fler! Guldrams, eller Sorgklocka, Uvularia grandiflora. Så skir och vacker. Svårt att få den på foto dock.
Såg att handelsträdgården hade köpt in dom, och när jag ser sådant på plantskolan blir jag så glad, och samtidigt irriterad på folk för att dom inte förstår vad dom missar när dom inte köper ;-)




Sist men inte minst så en marktäckare. Jag köpte ett gäng olika för att göra ett marktäckartest, och Waldsteinia är nog en av dom bättre! Gult är inte min favoritfärg, men blommar den nu på våren så får det gå och den är ett fint bladtäcke resten av sommaren!
Marktäckartestet som jag hade tänkt blogga om var lite om hur bra dom täcker, hur fina dom håller sig, och vilken yta en liten köpeplanta täcker på ett par år. Waldsteinian täcker nog en halv kvadrat nu två år efter plantering.


1 kommentar:

  1. Jag skulle så gärna vilja ha en sådan där sorgklocka... Så vacker! Annars är jag inne i en tandrotsfas, kanske går vi alla igenom en... Ja, så nu står flera småplantor fyndade på växtloppisar. Men den där sorgklockan... OJ!
    Ha det gott!
    /Katarina

    SvaraRadera