torsdag 3 april 2014

Det går framåt!

 Och vi följer tidschemat nästan bättre än jag trodde. Dammen är vid dagens slut färdiggrävd, och förutom någon lite hylla och en liten stenmur så är den färdig för duk (ok, jag vet att jag kan vara väldigt bra på att förenkla allting, men ungefär så.)
Det roliga med dammen kan börja på måndag, imorgon är det mer grävning för stenpartier och mur.
 En liten bäck blir det förstås. Jag började med att gräva ur den högra skrevan, när jag var nästan klar så var den för smal för min smak på ett ställe, så där grävde jag ur nästa, den var för smal vid utloppet, så det fick bli en tredje. Där vid det röda spettet. Vi satte ut höjder för att se hur dammen skulle hamna på bästa sätt, på något ställe är berget så flackt och någon knöl som sticker upp så duken hamnar precis i vattenytan så den biten planerade vi bort, där får bli grusstrand istället.

Mycket sten finns det i jorden här. Detta är bara en hög, men jag plockar sten ur dammgropen och ur högarna vi gräver ur, för sten är guld värt när man bygger damm, och för den delen skall det bli stenpartier också ju.
  
Stenpartiet på andra sidan huset dit grävaren fik flytta efter att dammgropen var färdiggrävd.

Och under tiden släpade jag bort (de svintunga) 50x50 sjöstensplattorna och grävde ur där.
 Och så fixade vi till det där L-stödet som hade rört sig lite. Gick lättare än vi trodde, ärligt talat så trodde vi inte alls att vi skulle kunna gräva ur bakom det med den lilla grävmaskinen, men det gick det med.
Imorgon så skulle jag vara ledig egentligen eftersom min kollega är det, men istället så åker jag och maskinisten (min make) dit och gör färdigt all grävning (förhoppningsvis), för nu när vi har både minigrävare och minidumper där så får man utnyttja dem till max. Och på måndag kommer sten och grus och jag köper dammduk och allt vi kan behöva, då blir det att köra en massa, massa sand. I skottkärra. Vi skall ju inte gå och bli bortskämda här. 8 m3 har jag beställt bara till stenpartierna... Fortsättning följer då!

1 kommentar:

  1. Roligt att följa era jobb. Ni är så påhittiga. Synd att man inte har berg på tomten. Hur mår de fyrbenta liven? Lycka till.//Ingrid

    SvaraRadera