söndag 26 februari 2012

Upphöjda planteringar

Några undrade hur jag gör när jag planterar zonknäckarväxter. Ja, ibland hamnar dom förstås i en befintlig rabatt, men dom flesta jag planterade i höstas planterades upphöjt.

Vi har ju lerjord i våran trädgård. Och den är ju ganska tät och släpper inte igenom vatten så snabbt. Det här hålet jag har grävt här, dräneringen går ändå ungefär en meter därifrån...

Så ni förstår att förutsättningara inte är dom bästa om jag skulle sätta ner ett tulpanträd i det hålet. Lite grus i med så blir det en riktig damm den skulle få bo i. Just det här hålet var för min stenbänk, men ni kan ändå tänka er.

Jag har ju berättat om hur jag planterar min fruktträd, och principen är densamma. Antingen upphöjd rabatt, eller bara en kulle på gräsmattan. Äppleträden ställer jag på backen och skyfflar över sand, kompost och lite lera. Sedan bygger jag på åt sidorna dom första åren så att kullen bli lite bredare vartefter.

Här planterade jag tulpanträdet. Berget kommer ner där markduken slutar, och det rinner ganska mycket vatten nerför berget. Bygger jag upp så blir det väldränerat, men med mycket fukt. Förstås har jag inte fotat när jag var färdig med den bädden, får väl ta den bilden iår.

Här är planteringen jag gjorde på gräsmattan i höstas. Kanter uppbyggda av naturstenoch sedan fyllde jag upp med mest sand 0-8. I den rabatten växer Kranskornellet, Aralian och en massa roddar. Medmera.
Dom träden som planterades på en vildyta/gräsyta blev inte ambitiöare än såhär. Det var ju den där olyckan med mitt finger och en gräsklippare som gjorde att jag var enhänt, så jag släpade grästorvor och staplade med en hand, sedan fyllde jag med sand där med. Både den variegerade björken, Katapan och Sekvojan fick sig varsin sådan här bädd.


4 kommentarer:

  1. Har ju samma problem med lerjord här så upphöjt är ju enda möjligheten:)) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Bra beskrivning, Fia! Ska bli spännande att se hur dina klenoder klarat vintern! Ha en härlig söndag! :) Mia

    SvaraRadera
  3. Vilken jäkla tjej till att jobba du är! Ja, upphöjt är det som gäller både p g a leran och lite zon-knäckeri!

    SvaraRadera
  4. Vilken snygg bädd med kanter av natursten! Har du murat stenarna, eller ligger de bara staplade?

    Här behövs ingen upphöjning. Tvärtom, så försöker jag klä mina sandhålor med litet lera. :-)

    SvaraRadera