torsdag 17 maj 2012

Hur man böjer en armeringsmatta...

...man tar en 55 kilos mamma och lägger på dubbelvikt matta :-)


För svetsningsprojektet fortsatte idag.

Jag kan erkänna att helt nöjd är jag inte. Det är inte helt rakt eller runt åt något håll, och jag har kanske överdimensionerat lite... men jag hatar små pluttegrejer som ser oproportionerliga ut, så jag gjorde stödet tre meter högt och 50 cm i diameter. Men det blir nog bra när det blir inklätt med kaprifol och köätterros.
När jag hade fått klart klättertornet så var det lika bra att köra på. Jag hade flera klematisar i växthuset som väntade på plantering, så en matta (böjd i 45 grader) svetsade jag på armeringsjärn på som stöd och förankringspinnar och satte den med 4 klematisar längs sensommarrabatten. 'Fujimusume' blommar redan. Och nej, jag klipper inte ner klematisarna vid plantering som vissa säger att man bör, jag har provat och märker ingen skillnad.

Sedan är väl kanske inte alla våra ideer lika smarta. Mamma ville ha pionstöd, så vi skulle försöka göra flera samtidigt, vira ett sex meters armeringsjärn runt en gran för att få flera rundlar. När vi stod där så kom jag på att, sågar vi ner trädet nu eller hur får vi loss armeringsjärnet? Sällan har vi skrattat så mycket som idag. Och efter att ha virat upp armeringsjärnet igen så fick jag till ett pionstöd åt henne som hon kan ta med hem imorgon. Dom gjorde vi så att vi lade vi en järnring på en armeringsmatta, svetsade fast och kapade mattan runtom. Sedan på med några ben.


11 kommentarer:

  1. Första bilden är underbar; Det ser ut som om du använder din kropp till att böja armeringsmattan. Var tvungen att läsa texten noga, fundersam över om jag just stött på världens starkaste kvinna som bara tar lite spjärn med fötterna och får till perfekta växtstöd. Men lite av din svetskunskap skulle jag behöva. Kanske en kurs i höst?
    Ha en bra helg
    Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men en matta är faktiskt så lätt att vika så man bara behöver ta stöd med fötterna och lägga sig på den :-) Värre med armeringsjärn och plattjärn tyvärr...

      Radera
  2. Haha...helt underbart med armeringsjärnet :)

    //Veronica

    SvaraRadera
  3. Vilket härligt inlägg, sitter här och ler! Fina saker ni har gjort! Kram Hanna

    SvaraRadera
  4. Underbart inlägg! Snacka om "arbetsglädje" :)

    SvaraRadera
  5. Vad duktigt du är! Önskar jag kunde göra egna obelisker.

    Vad jag skrattade när jag läste det om pionstödet :)

    Camilla

    SvaraRadera
  6. Trevliga grejer du svetsar. Du bad om inspirationsbilder att svetsa själv men den där fyrkatiga tavlan fixar ju du på en liten stund med plattjärn och så någon distansgrunka på baksidan. Lite vajer på det så är det klart... Säger jag som INTE är vet hur man svetsar.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Åh, så duktig du är Fia!

    Skulle också behöva en hel massa pionstöd, men det blir inte i år. Även detta år blir det de vanliga gröna växtstöden i ring.

    Kram! Märit

    SvaraRadera
  8. Hmm, det där med att vira runt ett träd var faktiskt riktigt kul, tur att du har självdistans och kan skratta åt det - själv hade jag nog blivit sur ;)

    SvaraRadera
  9. Hahaha! du e så rolig! CK

    SvaraRadera