söndag 6 maj 2012

Planterar för framtiden

Jag försöker att få ner så mycket jag kan av det som står i krukor i backen. Det mesta är sådant som jag har köpt som smått, eller förökat själv, och i min trädgård kan det inte vara för smått, för då riskerar det att försvinna. (Jag kommer med röjsågen).

Halva dagen igår och hela idag har jag kört sand och kompost över min ojämna "vilddel" av trädgården. Föredetta grisåker, kalvbete och numera igenväxt av sly och ogräs, med diken, stubbar och allmänt ojämn terräng. Jag planterar allting på kullar eftersom jorden inte är något vidare här. Sand och välbrunnen hästgödsel är det dom får. Och en kanna vatten då förstås.

Det här har jag fått i jord nu:

Acer cappillipes
Acer sieboldianum
Pinus wallichiana
Ginko Biloba
Thuja standishii
Sorbus microphylla
Cornus alba 'Ivaro Halo'
Staphylea pinnata
Tunaplommon
Buskkörsbär
2xSorbus 'Dodong' (egenympade)
Sambucus nigra (Fläder. Den stackarn jag kapade och grävde upp och hade växt in i sin kruka)
Corylus avellana 'Purpurea'
Spiraea 'Firelight' eller liknande.
Quercus rubra

Pimpernöt, Staphylea pinnata

Strimlönn, Acer capillipes

Cornus alba 'Ivaro halo'

Rödbladig hassel, Corylus avellana 'Purpurea'

Ginko Biloba

Manchurisk solfjäderslönn, Acer sieboldianum


Rödek, Quercus rubra

Om tio-tjugo år kanske jag får mer tid för min egen trädgård, då kanske dom har vuxit upp och jag har fått mitt eget arboretum ;-)

Ha en riktigt bra vecka, jag skall hoppa in på mitt gamla jobb några dagar, skall bli riktigt skönt faktiskt att slippa använda sin egen hjärna och bara jobba på och få ihop 8 timmar om dagen. Rensa ogräs skall jag göra i tre dagar, då hinner man filosofera en del. Om mina nästa träd kanske.

4 kommentarer:

  1. Vilka spännande växter du planterat. Den där pimpernöten är jag verkligen hugad på och har försökt fröså den några gånger men utan resultat. Din ser ju fantastisk ut med blommor och allt. Det kommer att bli ett väldigt vackert arboretum.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  2. Här sitter jag och Ohh, Ahh och OHHHar när jag läser din växtlista och tittar på bilderna. En sån gottepåse du har grävt ner. Underbart!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Är ju inte lite avundsjuk på den manchuriska solfjäderslönnen. Många roliga träd!
    Jag frågade dig i "min trädgård" om varför du höll din ginko i kruka, jag antar att jag har hittat svaret :D

    SvaraRadera
  4. Vad mycket du hunnit plantera. Jag är lite nyfiken på den där solfjäderlönnen. Vad har den för härdighet/ önskemål om jord och sol?

    //Kattis

    SvaraRadera