lördag 7 maj 2011

Årets första trädgårdsmarknad...

...var för mig som vanligt norr om Uddevalla, det är nästan den bästa under året, för det är inte fullt lika mycket folk som slåss om växterna vilket det kan vara senare.
Jag stannade vid en bankomat innan för att ha kontanter, till växter och till diesel på bilen, men det blev inget med bränsle på bilen för som vanligt förköpte jag mig. Jag menar, det är ju så billigt... men många bäckar små heter det ju... Men jag kom hem utan att billen stannade.

Julros var jag ju bara tvungen att köpa en. Jag valde en ljus med mörka fräknar.

Kobrakalla köpte jag ingen, för det gjorde jag förra året, frågan är bara var jag planterade den...

Dom flesta säljare är väldigt ambitiösa och har bilder och info om växterna. Dom brinner för sina växter och berättar allt man vill veta om dom. Och lite till. Varje år kommer jag hem med någon växt som jag inte hade en aning om att jag absolut behövde, oftast visste jag inte att dom existerade en gång :-) Superkul.
Och vet ni vad. Jag har handlat av Birgitta (?) som har Glädjekällans trädgårdblogg i flera år, utan att veta att hon är hon. Men nu är ju jag ny som bloggare iofs ;-) Och så träffade jag en till bloggare, och framförallt forumist, nämligen Monica som har bloggen Alen trädgård. En trädgård jag hoppas komma mig iväg och besöka i sommar. Tänk vilka kändisar man kan träffa på hemmaplan :-D
Anemona nemorosa `Royal Blue´
Och så handlade jag en massa som sagt. Detta är mina fynd:
Phlox stolonifera
Astilbe `Showstar´
Helleborus hybr.
Helleborus argutifolius
Anemona flaccida (mormorsippa)
Hosta `Hydon´s sunrise´
Penstemon venustus
Actea rubra neglecta
Enkianthus campanulatus (Klockbuske)
Clematis `Maria Cornelia´
Hylomecon japonica
Anemona nemorosa `Royal Blue´och `Multiplex´
Jeffersonia dubia (Presidentsippa)
Corydalis flexuosa
Saxifraga fusca
Och sist, men absolut inte minst, Sanuinaria canadensis `Multiplex´ ÄNTLIGEN ;-)

Och så ett par pelargoner eftersom alla mina gick i graven i höstas, vintras... Jo, en växt till köpte jag,men jag kan faktiskt inte se vad som står på lappen, och jag är övertygad om att jag såg den i en trädgårdsbok så sent som igår, men icke att jag hittar den :-( Fin är den iaf, och enligt boken så var det en underskattad växt.
En bra dag har jag haft, nu skall jag bara få tid att gräva ner mina nyinskaffningar. Imorgon skall vi till Liseberg som har sina trädgårdsdagar.

Anemona nemorosa `Multiplex´



Lägger till en länk till Trädgårdsamatörernas planerade växtmarknader. Alla är välkomna att handla, man behöver inte vara medlem.

3 kommentarer:

  1. Det är ju bara så roligt med trädgårdsmarknader!Man kan ju lätt köpa hur mycke som helst!
    O du fyndade ju rejält.Ska oxå på en STA marknad om ett par veckor:-)Kul att du hittat blodörten!
    Snygg rundel du gjort som du visade tidigare.Härligt att sitta där:-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  2. Hej Fia!
    Roligt att läsa din blogg om alla dina blommor och projekt. Nu undrar jag, var "norr om Uddevalla" kan jag finna denna trädgårdsmässa? Jag var på Lisseberg i går. Ett litet tips, kom dit tidigt för oj så mycket folk det kom efter ett tag. När vi åkte därifrån vid 12 var kön nästan 100 meter lång. Har du fler tips om trädgårdsmässor???
    Hälsningar
    Cilla

    SvaraRadera
  3. Tack för länken. Jag bor mellan Lerum och Alingsås. Så åka till Uddevalla eller Ljungskile för trädgårdsmässor är inte särskilt långt. När jag ändå tar mig till dina krokar. Har du bra tips på plantskolor? Hoppas du fick en bra dag på Lisseberg :)
    Cilla

    SvaraRadera