onsdag 18 maj 2011

Har dom kommit till er än?

Dom Spanska skogssniglarna?
Hit kom dom för två år sedan, jag riktigt såg hur dom kom närmare och närmare på vägen, sedan hittade jag någon enstaka, förra sommaren lite fler, och idag har jag faktiskt klippt hela sex stycken på en kväll.
Ok, jag vet, vissa av er klipper säkert flera hundra på en kväll, men jag har varit med förut när dom har "nyetablerat" sig, och då var det ganska lugnt, tills år tre eller fyra, då exploderade det av mördarsniglar.


Japp, vi får väl se hur det går med grönsaksodlingarna framöver. Det känns som om dom är i största riskzonen.

Sedan har jag en hel massa olika sniglar och snäckor här, jag har aldrig haft problem med någon enda, faktiskt inte ens mördarsnigeln ännu, kan var för att jag har stor långsmal tomt, med både nässlor, skog och åker, en massa att äta. Och att gömma sig på, lägga ägg och vänta om varmt och torrt väder. För att anfalla.

Nej, jag dödar inga sniglar mer än dom spanska (eller hur var det, var dom portugiser eller hur var det nu...?). Jo, åkersniglar är jobbiga, men vissa andra, dom är inte söta kanske, men jag får lite ont i magen när jag vet att dom äter snigelgift dom med.
Här har vi den vanliga Lundsnäckan. Dom gillar hallonsnår, nässelsnår, och dom flesta snår.

Alla, inklusive mördarsnigeln, gillar min ena komposthög. Eller komposthög vore för snällt att kalla högen med sådant som jag inte vill/orkar lägga på komposten ;-) Rena himmelriket för mördarsniglarna, och jag vet var jag skall leta först på tomten efter dom. Och jag vill inte tänka på vilka ägglager dom har inne i den högen :-(

Här är Trädgårdssnäckan, som har fått en liftare som jag inte vet vad den heter. Trädgårdssnäckan är ju väldigt fin, ibland är den helgul, och dom verkar gilla samma som Lundsnäckan. Fast enligt vad jag läste mig till så lever dom på alger, kan man placera ett gäng på trädgårdsmöblerna kanske..?

Här är en som på något sätt hör till här hemma. Det kan finnas massor av den Svarta skogssnigeln på sommarkvällarna här. visst är det konstigt att jag inte tycker den är så hemsk/äcklig när mördarsnigeln väcker sådan mordlust i mig?
Den svarta skogssnigeln äter bara dött material, påstår vissa. Men en gång tog jag en på bar gärning när den hade knipsat av en gurkplanta...
Och när min dotter var liten samlade hon en hel hink med svarta sniglar. Men jag föreslog att hon skulle låta dom bo i lekstugan över natten (istället för på hennes rum vilket hon föreslog), lekstugan har varken dörr eller fönster som går att stänga så på morgonen hade dom räddat sig till skogs allihopa. Men dotterns svartslemmiga händer var inte helt lätta att få rena vill jag minnas.


Här är en snigel som jag hittade i höstas. Antagligen har jag bara trott att det är en variant på den vanliga svarta skogssnigeln, men den heter faktiskt Gråsvart kölsnigel. Det verkar som om den mest bor i skogen och inte kryper iväg lika långt in på tomten.

Det var lite om min trädgårds blötdjur, var nu rädd om dom snälla, och rädd för dom elaka, men var elak mot dom elaka på ett snällt sätt, sekatören är det bästa tycker jag, eller häcksax eller barkspade, ett rejält tramp funkar bra om man inte har foppatofflor, eller väger mindre än 15 kg (då reser dom sig och kryper vidare) Att salta på dom eller kasta över dom till grannen är ingen bra ide, -tycker jag.
Ha det gott så länge!

3 kommentarer:

  1. den där kölsnigeln bor i min ena rabatt...verkar gilla att hålla till under stenar
    alla andra har jag också förutom mördarsnigeln..än..
    Peppar, peppar, ta i trä...bank i bordet..tvi, tvi, tvi..
    Den svarta skogsnigeln är väldigt ofta vit här hos mig...

    SvaraRadera
  2. tack och lov har de inte kommit till mig...än!!!Gruvar mig för att vi ska få dessa lebbiga sniglar...vi har ju fått liljebaggen så mördarsnigel kommer väl snart den också:(

    SvaraRadera
  3. Jag tycker du kan köpa ett presentkort åt henne ja! ;) Jag kommer öppna min lokal i juli så det är ju bara att hon svänger in där om hon har vägarna förbi nångång, annars kan jag ju plocka med mig bänken hem till henne utifall vi ska dit i sommar, och det hoppas jag såklart att vi ska =)

    SvaraRadera