fredag 20 maj 2011

Rött är sött...

Fast jag vet inte om jag skulle beskriva rödbladigt som sött.
Att visa en massa bilder på rödbladiga växter är egentligen ingen bra idé, för det finns inget mer deprimerande och trist än en trädgård med för mycket rödbladigt. Jag tycker, att man måste nästan placera det bredvid något ljusare. Så att man ser att det är en växt, och inte jord, eller ett hål i buskaget eller annan mörk fläck ;-)
Dessutom tycker jag att mörkbladigt är svårt att fota, kameran tycker det är så mörkt så det blir ofta suddigt, eller med blixt vilket ser hemskt ut!

Här är vid min damm, vilket kan se ut som en misch-masch av färger och former just nu. fast jag tycker det är rätt kul. Jag vill inte ha så mycket blommande utan mest sten med bladform och färg. Om man ser bakifrån så är det gulbladig lönn, jättedaggkåpa, rödbladig lönn, vitbrokigt gräs och Ligularia `Desdemona´med röda bladundersidor. Där är en som jag knipsar bort dom gul-orange blommorna från, älskar dock bladverket.

Och så Heucheror. Dom finns ju i hur många varianter och namnsorter som helst, men med marktäckare tycker jag att det är extra viktigt att ha något ljusare intill, annars smälter det bara ihop med jorden.
Sedan finns ju många buskar som är rödbladiga. För två år sedan köpte jag en en "flikblodfläder", Sambucus nigra `black Lace´. Dom senaste två vintrarna har den frusit ner helt, men kommer piggt igen. nu hade ju jag planerat att den skulle bli större än några metershöga pinnar, vi får väl se om den tar sig.
Styvklematis har jag visat innan, en favoritperenn. Den heter Clematis recta 'Purpurea', men jag vet då inte om jag tycker att den är så purpurea senare på säsongen, då är den mer mörkgrön. men supersnygg är den, och sedan så blommar den fint.
Och Höstsilveraxet har ju varit populärt dom senaste åren. Jag köpte lite olika namnsorter, men jag tycker ärligt talat att dom är ganska lika.
Astilben en sådan där växt som jag har dåliga barndomsminnen av. Men jag insåg att jag behövde något mellan Hostor och Hemerocallis och andra frodiga bladverk, då var ju Astilbens skira, röda bladvek perfekt! Extra snygga nu på våren när dom är röda-
Och den som var observant på gårdagen foton, såg att jag hade det fruktade ogräset blodoxalis (Oxalis corniculata var. purpurea). Men jag gillar det! Och har planterat det med vilje. Och hur svårrensat är det jämfört med maskorosor, kirskål eller vanlig klöver? Inte svårrensat alls.



Jag har några fler rödbladig växter. En blodbok som vårdträd, japanlönnar, en perukbuske `Grace´som jag köpte i höstas, rödbladig berberis och någon Malus. Sedan finns det en massa andra som jag hade kunnat tänka mig, som den finska rödbladiga björk, vilken står högst på min växt-önskelista just nu, någon rödbladig geranium som inte försvinner första vintern, rödbadig hassel mfl.



6 kommentarer:

  1. jag gillar rödbladigt..de står liksom ut lite mot allt grönt ogräs ;0)
    Tack för leveransen btw...vilka plantor!! Nu har jag att göra i helgen...hmm..kan ju inte placera dem var som helst utan nu ska dom sättas nånstans där de har chans att överleva!!!

    SvaraRadera
  2. På tal om ogräs Tesa, det kan komma någon röd klöver i krukorna... dom sprider sig och jag rekommenderar att du tar bort dom, om du inte vill ha röda ogräs förstås, det vill ju jag :-)

    SvaraRadera
  3. Finfina blombilder! Jag tycker det är så vackert med röda bladväxter och astilben är en riktig favorit! Och så tacksamma att dela så man får fler :)

    SvaraRadera
  4. Själv gillar jag vackra bladkombinationer mer än blommor och du visar på riktigt, riktigt fina sådana.
    Fortsatt trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  5. Jag jobbar också på att få till mina kontraster i rabatterna. En jag är särskilt nöjd med just nu är höstsilverax 'Brunette' med Jack Frost vid fötterna. Också en rödbladig alunrot vid foten av min vingade benved och i skuggan av brokbladig kornell. I höstas var det riktigt snyggt med min mörkt brunröda kärleksört ihop med ulleternellen. Kombinationerna är oändliga...
    Men du är en riktigt bra inspiratör!! Duktig är du :-)

    SvaraRadera
  6. Ljuvliga bladformer och läckra bilder. /Gunilla

    SvaraRadera