söndag 15 maj 2011

Dagens blomning

Jag njuter av att vakna till solsken och vårregn. Krispigt, fräscht och grönare efter nattens regn. Och alla mina nyplanterade växter blir så mycket gladare.
Någon otrolig blomning är det inte i min trädgård just nu, jag kan faktiskt inte minnas när jag planterade höstlök senast, jag måste bli bättre på att ta mig i kragen på hösten och orka!

För ett par år sedan köpte jag iallafall tulpanlökar på lösvikt. Tycker det är förvånande att dom blommat varje år sedan dess. Är det så att dom billigaste tulpanlökarna är dom som klarar sig längst?

Tydligen har jag någon gång petat ner några vita tulpaner. Mer sådana behöver jag :-)

Minne från svärföräldrarna som bodde här innan. Tre illoranga tulpaner i rabatten. Dom är ju vekligen en färgklick så dom får stå kvar.

Förgätmigej rensar jag bort ur rabatten. men här kom det med lite i en miscanthusplanta som jag fick i höstas, och den är mycket snyggare färg än mina blekblåa, den kan få fröa av sig lite om den vill :-) (Miscanthusen har jag inte sett till, vi får väl se...)

Fänrikshjärta Dicentra Formosa

Gullvivor har jag försökt med många gånger. Nu verkar det ju som att dom på egen hand har hittat en plats där dom vill växa.

Och pärlhyacint. Dom grävde jag upp, delade och planterade under en avenbokshäck när jag flyttade hit.

Äldre narciss-sort som sprider sig bra och verkar klara det mesta.

Mer spännande än så är tyvärr inte min vårträdgård. Just nu koncentrerar jag mig på att hinna rensa ogräs en gång i varje rabatt, klippa gräsmattorna, trimma runt grönsakslandens, ta hand om allt i kruka och allt annat jag ligger lååångt efter med. I maj ligger jag alltid efter, men iår är det värre än någonsin. Men jag kan ju trösta mig med att ogräset eller gräsmattegräset springer inte bort utan står där och väntar ;-)


3 kommentarer:

  1. jag ligger förtvivlat efter överallt och inte blommar här nåt större heller..
    Men efter att ha klippt gräset så börjar det iallafall kännas som en trädgård igen..dock en eftersatt sådan
    och jag har fortfarande inte hittat nån jord i stan som är lika eländig att rensa i som i min egen så det bär mig emot! Allt ska göras om nu!!
    Tänker inte ens lägga energi på att försöka utan jag ska flytta det mesta...nån gång när jag har tid och ork över..hmmm..
    Undrar hur eländigt det kommer vara nästa år om jag inte hinner...
    Idag har jag iallfall satt ut en del i växthuset...fast jag har inte städat det än ;0)

    SvaraRadera
  2. Blomningen tycker jag är kanske något bättre än buskars frodighet. Så mycket som den tidiga värmeböljan men efterföljande frost tog död på.....inte roligt.
    Du visar ju gamla, kära godingar som ingen trädgård kan vara utan!/Anja

    SvaraRadera
  3. Jag köpte löjtnanshjärta 'burning heart' de är så söta mycket kompaktare och de luktar smultron, helt enkelt ljuvliga! Hej svej CK.

    SvaraRadera