söndag 8 maj 2011

Lisebergs trädgårdsdagar

Idag bar det av till Liseberg. Jag har sedan länge bestämt att vi skulle dit, sedan blev det lite körigt och jag bestämde att vi inte skulle dit, trodde maken skulle bli överlycklig att slippa, men igår när jag nämnde det fick jag höra, -Vadå inte dit, barnen och jag har pratat om det hela dagen... ja, inte kunde jag göra mina barn så besvikna, även om jag känner att nu skulle jag behöva en vilodag (läs, en dag för min egen trädgård ;-))
Här är mina älsklingar som undrar hur någon kan vara så FRÄCK och slänga en tomat i vattnet!
Och vill man se otroligt vackra vårplanteringar skall man åka till Liseberg. Fantastiskt fina växtkompositioner och tulpaner i massor! Färggrannt så det förslår!
Magnoliorna blommade för fullt, vissa lite frostnupna, men imponerande ändå.
Nej, jag åkte INTE Atmos-Fear. Skulle aldrig falla mig in...

...barnens lilla bana, Rabalder, var mer lagom för mig. Kaffekopparna, och mot min vilja, Colerado fick dom med mig på med. Senaste gången vi åkte Colerado var alla torra utom jag som var som en dränkt råtta. Idag var jag den enda som hade regnjacka med mig. Haha!


Nåja, till mässan. Många försäljare och utställare fanns det, och mycket folk var det. Ännu mer var det igår.
Här fanns både roligheter från Peter Korn, Spezialplant och Gerbianska...
Men även mer vanliga perenner som från Värö trädgård t.ex
Här var jag lite sugen på en rhododendron. men orkade inte släpa runt den.

Holländarna fanns här med, men bara med ett stånd istället för tio som på Älvsjömässan.
Och olika föreningar, här biodlarnas, min son var fascinerad av bina, och framförallt honungs-provsmakningen.
Och här är en liten visningsträdgård som min fd. skola, Naturbruksgymnasiet i Dingle har gjort. Temat var "Troll och älvor" om jag inte minns fel, och jag tyckte faktiskt att deras tematrädgård var finast av dom alla.
Och sist men inte minst så lyckades jag hitta en trädgårdsforumist här med, Svante som just har startat Epigrow. Han gav mig en stickling till en Epipyllum, det blir en utmaning för mig som inte är så bra på inomhusväxter... jag har då redan planterat den efter anvisningarna, vit skulle den bli och heter `White splendor´. spännande, spännade.

Just det, om ni undrar vad jag handlade? En nunneört av Peter Korn, och en Sommarviva. That´s it! Vilken självdisciplin va ;-) 95 kronor totalt på växter.
Kan vara lite för att jag förköpte mig igår, jag trodde ju inte jag skulle till Liseberg. Och så hittade jag flera växter som jag köpt igår dubbelt så dyra eller mer ändå idag :-)


1 kommentar:

  1. vilka underbara fynd du gjorde igår!!!Så jag förstår att du inte köpte så mycket denna dag men det verkar vara en fin mässa.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera