torsdag 19 maj 2011

Gulbladigt



Igår gick jag ut för att fota lite i trädgården, och vad blev det en massa bilder av, om inte bladverk (och sniglar och snäckor ;-)).
Gråa, röda, gula. kontrasterande i färg och i form, till och med kirskålen var fin genom en kameralinsen...
I vilket fall som helst, så blev det så mycket bilder, så idag får jag visa mina gulbladiga växter.

Gulbladigt är det inte alla som gillar, även jag tycker att vissa kan få lite "fel" gula färg på sommaren och se mer sjuka ut. Och så får det inte blir för många gulbladiga, för då blir det just näringsbists-gult i trädgården.
Men dom jag har, dom gillar jag verkligen!
Berberis thunbergii `Aurea´

Min absoluta favorit. Gulbladig berberis. Den håller sig riktigt gul hela sommaren, lyser i perennrabatten. Min plan är att bollklippa den så småningom.
Snyggast blir det ju med så mycket kontraster som möjligt tycker jag, både i form och färg på bladen. Det gula blir gulare, det röda blir rödare, det grådaggiga blir blåare.

Sambucus racemosa `Sutherland gold´

Gulbladig (flikbladig) druvfläder. Jag köpte både sorten `Plumosa Aurea´och `Sutherlandgold´, men trots att jag jämförde dom kunde jag inte se någon skillnad, så den ena gav jag bort.


Euonymus fortunei 'Emerald'n Gold'

Här är en växt som inte vill sig hos mig, fotot är inte från ivår, för den fryser bort, lever lite lite, men blir aldrig fin. Gulbrokig klätterbenved, Euonymus fortunei 'Emerald'n Gold'


Och Funkior finns ju i många olika gula/gröna varianter.
Hosta `June´
Två favoriter är Hosta `June´, en med relativt små blad, i motsats till `Sum and Substance´, en med stora blad. Syns nedan i bakgrunden.

Hosta `Sum and substance´



Spiraea japonicum `Golden princess´och Geranium phaeum `Samobor´.

Här är en gulbladig liten buske som jag köpte i fjor. Och det, det är min första spirea i min trädgård. `Golden princess´heter hon. Nu har jag tagit sticklingar av en till, det kan vara `Firelight´.

Acer shirasawanum `Aureum´
Och sist men absolut inte minst, den gulbladiga solfjäderslönnen. Är den inte helt fantastiskt underbar!?

1 kommentar:

  1. Jo jag gillar också bladverk , både gulbladigt och mörkbladigt tycker det blir så fin kontrast till det gröna och då kan det gröna också träda fram.
    Acer shirasawanum `Aureum´var en snygging!
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera