tisdag 8 februari 2011

Första året i skolan

Jag tänkte visa lite bilder från förra vintern. Det var dom två intensivaste skolförlagda terminerna. Förutom en massa teori-ämnen som botanik, växtkunskap, design, marklära, utemiljöskötsel, och en massa andra ämnen (som jag inte har fotat förstås, tror inte jag har ett endaste klassrumsfoto), så var det en hel del praktiska ämnen.

Först var det traktorkörning med kärra och lära sig och koppla på olika maskiner på kraftuttag, pallgafflar mm. Vi skulle backa en bana med kärra, utan att trixa. Dessutom var det en hård teoribit där vi skulle veta hur en växellåda var uppbyggd, olika motorer och allt vad det var (jag tror jag har förträngt den delen av kursen ;-D). Jag kan erkänna att jag har olika krav på mig själv i olika ämnen, men godkänt vill jag ju minst ha i allt, och när jag fick tillbaka maskin-provet så var det nästan så att jag grät av lättnad.

Sedan var det motorsåg. Motorsågskort klass A+B fick vi ta. Otroligt bra lärare hade vi, och jag tycker verkligen om att vara ute i skogen och fälla träd. Men jag får säga att jag hellre planterar än tar ner träd, och jag kommer nog inte försöka fälla något stort i ett tätbebyggt område heller ;-) Och nu var det också kallt. Med stålhättestövlar hjälpte det inte med två lager raggsockar och extra sula, tårna höll på att förfrysa ändå.

Svårt praktiskt prov där med. Man måste komma ihåg alla säkerhetsgrejer, fälla ner visir, alltid lägga i kedjebromsen när man går ett par steg osv. Sedan skall man sätta en pinne där man tänker få trädet att hamna, och inom en meter från den skall det hamna. Man får inte såga av brytmånen, riktskäret måste vara rätt vinkel och en djäkla massa grejer skulle man hålla reda på. Och sedan skulle man kvista och stycka trädet utan att vifta med sågen, bära den fel eller något annat. Men det gick fint det med. Smäck på pinnen och jag kunde andas ut. Det är ju det där med tävlingsnerver ;-)

Här skall en klasskompis köra upp. Det var det så djup snö så att man kom inte fram till träden utan att ha med snöskyffel.

Min stubbe efter uppkörningen.

En massa stensättning har vi sysslat med, både plattor och natursten. Men som jag har sagt så var det gatsten vi blev mest förtjusta i. Och som sagt, det var ju en kall vinter, och vi hade ju den fina varma markbyggnadshallen (sandlådan). Vi stönade när det var dags för rast för vi ville knappt gå in till kaffet.
Ja, det värsta är väl att innan så tyckte jag att betongsten var helt ok, i förhållande till priset iaf. Nu tycker jag inget annat än granit är snyggt ;-)

Här sätter jag en böjd gång med rakstenssättning.

Bågsättning

Rundel. Bra att lära sig så man kan göra det på gräsmattan hemma :-D

Sedan var det dags för beskärningskursen. En av dom kurserna jag hade sett fram emot mest, men skall jag vara ärlig så var det en ren plåga. Det var ju så förbannat kallt! Ja, ni vet ju hur det var förra vintern, och när det är en ganska kort och intensiv kurs så måste man ju ut. Men det höll sig i allafall under -10 vilket var ok för beskärning enligt våran lärare. Men västkustklimatet är inte trevligt på vintern alls. Och närmare en meter snö är inte helt lätt att ta sig fram över med stegar och sågar. För att inte tala om att ställa en stege stabilt.

Men vi klättrade runt i gamla obeskurna träd, släpade ris, tvättade verktyg, grillade korv och klarade den kursen med utan att frysa ihjäl. Och hade ganska trevligt trots kylan

Halvklass ute i en trädgård med många obeskurna träd. Ofta blev det mer gallring än finlir när det var sådana här träd.

Här börjar det bli vår och var lite trevligare väder. Dessutom funkar inte sekatörerna så bra när det är några minus kunde vi konstatera. Men här var det ett träd som hade beskurits en del tidigare så det var mest pyssel med vattenskott.

Sedan när det närmade sig vår så fick vi ympa varsitt äppleträd. Här går våran lärare igenom det med oss och vilka sorters ympkvistar det fanns.



Och jag köpte hem en bunt med grundstammar och ympade hemma. Och varendaste ymp tog sig, så det är inte svårt alls. Nu har jag så många småäppleträd så jag vet inte vad jag skall göra av alla :-D

2 kommentarer:

  1. Innehållsrika terminer, mycket intressant att läsa. Så mycket du lärt dig!
    En gång, 2007 kanske det var, ympade jag ett äppelträd. Det tog sig. Rådjuren har skött beskärningen. Ännu är det i sin kruka. Nu har jag nog bestämt var det ska planteras.
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att läsa om din utbildning:) Läste om Helen ( Gröna funderingar) när hon var i full gång;) Senil som jag är kommer jag inte ihåg om du kommenterat på min blogg förrut:) men det var roligt i alla fall och tack för det. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera