fredag 4 februari 2011

Trädgårdsböcker...


Är det väl tur att man har nu på vintern. Jag älskar mina böcker, inte bara trädgårdsbäcker, men det är dom som bläddras i nästan dagligen, och jag kan aldrig få för många.
Visst finns det ingenting som internet när det gäller att hitta information om en växt,eller om man letar fakta, men för drömmar och inspiration så är allt böcker, och för den delen trädgårdstidningar, bäst. Papper är ändå papper :-)
Vissa böcker älskar jag. Någon bra om perenner, någon om buskar och träd osv, och dom där allround-trädgårdsböckerna är riktigt bra dom med. En som jag alltid rekommenderar till folk som skall skaffa sig en trädgårdsbok är Karin Berglunds "Din Trädgård", det var nog en av mins första bra böcker, och den är fortfarande bra.

Sedan har jag en hel del, som jag aldrig tittar i, och egentligen borde kasta bort, som gamla (inte tillräckligt gamla för att vara charmiga dock) böcker, en massa gamla krukväxtböcker, och inte minst Sven Greens böcker, han verkar ha varit otroligt poppis på sjuttiotalet, men dom är så TRÅKIGA, säkert är det helt riktig fakta och det mesta funkar säkert nu med, men jag vill ha inspirerande bilder.

Sedan har jag några som jag har bara för att dom är charmiga. Som om Landbruksväxternas odling, från 1893, och enligt vad som står i har en Oscar Röstberg fått den 1909 av sin far som var lantmätare.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar