onsdag 23 februari 2011

Kvitten

Cydonia Oblonga heter äkta kvitten på latin. Inte att förväxla med Rosenkvitten, Chaenomeles japonica, som även den skall gå att koka gelé och marmelad på.
Äkta kvitten är härdig till zon 2, och jag tycker att dom som bor i de varmare delarna av Sveas rike borde prova. Alltid kul med något som inte alla andra har :-)

Efter tips igen på forumet, att det fanns äkta kvitten att köpa på coop, så fick jag kolla nästa gång jag åkte dit.
Jajmänsan, inte var dom dyrare än andra frukter heller, så jag köpte fem stycken vilket var närmare ett kilo.


Nu skulle jag ju ha dessa frukter för att ta kärnorna ur och så, men jag kunde ju inte slänga bort fruktköttet så jag fick leta reda på ett recept och koka kvittenmarmelad.
Och vilken marmelad sedan! Jag är inte särskilt förtjust i sylt och marmelad, men denna, den passar perfekt till olika lite starkare ostar :-) Och ost gillar jag ;-)
Min marmelad blev inte sådär röd i färgen som den kan bli, fruktköttet är blekt som ett äpple eller päron. Inte heller kunde jag känna den berömda doften som enligt vad det sägs skall kunna fylla ett helt rum med väldoft. jag sniffade, gnagde lite (inte gott alls, stenhårt, och strävt i hela munnen blev det) sniffade igen, men nä, ingen doft.


Ja, sedan petade jag ner kärnorna i jord. Och se här, en liten planta har det blivit iallafall. Om jag klarar att hålla den vid liv. Krukorna har åkt in i mitt kall-rum nu, för egentligen skall fröna ha en kylperiod för att gro, så får jag se om det kommer fler små plantor.


Nu är jag lite tveksam till om det går alls, dessa kvittenfrukter är från Turkiet, och enligt vad jag läser finns det många olika varianter, dom som odlas söderöver skall skilja sig en del från dom som kan odlas i Sveriges mildare trakter. Jag sa att jag har zon 4 va..;-)

Här är ett foto som jag tog i våras när vi var till Alnarps rehab-trädgård. Vi visste inte vad det var, inte heller min lärare, nu när jag tittade i mina album så slog det mig att det är klart det är kvitten. Snygga blommor, mycket större än äppleblommor och trädet har ludna blad.



Tror ni jag kan plocka några sådana här frukter i min egen trädgård i framtiden?

1 kommentar:

  1. Spännande försök, lycka till! Det skall bli roligt att se om det lyckas hålla sig vid liv den lilla plantan. Otroligt vackra blommor på trädet, får kanske inhandla ett sådant till trädgården såsmåningom...

    SvaraRadera