tisdag 8 mars 2011

Fjärilar

vill väl alla ha i trädgården..?
Jag gör inte särskilt mycket för att dom skall trivas, men visst märks det att vissa växter lockar mer än andra.
Hade jag inte redan haft alldeles för mycket brännässlor, då hade jag nog fixat en nässelrabatt :-)
En nässelrabatt, några Echinaceor, någon Inula och kanske en buddleja. Så trivs nog fjärilarna.

Citronfjäril på Ringblomma, Calendula officinalis

Jag tycker att det norska namnet på fjäril är så himla fint. Sommarfugl. Sommarfågel, det tycker jag är vackert.

Silverstrckad Pärlemorfjäril på Echinacea

Jag är inte vidare bra på att känna igen så många fjärilar. Nässelfjäril, citronfjäril, kålfjäril och påfågelöga kan väl alla, men där tar det stopp för mig.
En väldigt bra sida att leta efter alla småkryp man hittar i trädgården (och utanför), det är sidan alla dessa småkryp.

Fjärilsrestaurang

Nässelfjäril på Inula

Mindre guldvinge på Echinacea purpurea

Påfågelöga på Dahlia

Amiralfjäril på Verbena bonariensis


Kålfjäril på fibbla


4 kommentarer:

  1. Hei:) Så morsomt at du synes at sommerfugl er så fint på norsk! Jeg tenkte da jeg så tittelen på innlegget ditt at fjäril må være det vakreste svenske ordet jeg kan! For noen flotte bilderdu har tatt! Jeg synes du kan navnet på mange sommerfugler, jeg! He-he:) Jeg kan bare sommerfugl, jeg. Uff, jeg har mye å lære der! Ha en flott dag! Cathrine

    SvaraRadera
  2. Snyggbilder!! Åååh..jag börjar nästan bli sjuk av sammarlängtan nu..

    SvaraRadera
  3. ÅÅåh så underbara bilder!!
    Jag verkligen älskar fjärilar dom är så vackra :)
    Säger som ovanstående, sjukt sommarsugen blev jag nu!!

    SvaraRadera
  4. Oj vad många sorters fjärilar du har! Fast vid en nämre titt har jag nog alla dessa i min trädgård oxå, men de svart och oranga ser nästan likadana ut, så då måste det vara en och samma (i min lilla ickekunniga fjärilsvärld)

    SvaraRadera