onsdag 2 mars 2011

LIA 4

Jag har inte så mycket att berätta idag, så jag visar några bilder från min fjärde och sista praktik.
Den gjorde jag på en mindre anläggningsfirma, och jag tyckte den var jättebra. Jag får erkänna att jag tappar motivationen lite på hösten, och jag började bli lite sliten efter att ha varit på flera praktikplatser tidigare, det började bli kallt, och jag började sakna bekvämligheter som toalett och kaffe...
Men det jag gillade var att det var en sådan variation i arbetsuppgifterna, och dom var väldigt måna om att jag skulle lära mig så mycket som möjligt, anläggningsbiten känns hela tiden som om det är den biten som jag vill och behöver lära mig mer om.

En hel del stenläggning blev det. Här en garageuppfart. Flera garageuppfarter blev det.

Naturstensmur. Det var besvärligt. Riktigt tungt även om vi hade maskin, svårt i början att hitta passformen för varenda liten sten.
Gravsten före tvätt och efter tvätt.
Dom jag var på praktik hos var även stenhuggare och gjorde gravstenar. Och en del annat hör ju till då, som här, att tvätta en gammal gravsten. Inte helt lätt, det blev någon timmas skrubbning med stålborste.

Här ni, Fia fick köra truck. Jag har en viss skräck för maskiner ibland, men det var riktigt kul. jag fick städa upp på gården, flytta om pallar och snygga till.

Sedan blev det riktigt kallt, och säsongen började gå mot sitt slut. I flera dagar fick jag stå och slipa granitpelare som skulle vara i en minneslund. Tråkigt värre, men allt kan ju inte vara lika kul. Och jag var inomhus iaf.
Jag kan tala om att det är inte roligt när det är så kallt att man får vänta tills middagstid innan sättgruset har tinat, och sedan skall man sitta med tåhättorna på stålhätteskorna nergrävda i fruset grus och knacka sten. Kallt om tårna blir det.


För sedan kom ju vintern väldigt plötsligt. Redan i månadsskiftet oktober-november här. Ytterligare någon vecka senare vara jag tillbaka i skolan med toaletter, kafferaster, matsal och värme.
Men en riktigt bra praktik blev min sista. Anläggningspraktiker hade jag kunnat tänka mig en eller två till :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar