måndag 11 juni 2012

Betula pubescens 'Rubra'

Skaffade ju jag mig äntligen i höstas.
Började undra lite när den slog ut i början av maj, så värst röd var den då inte...
Lite rödare två veckor senare, men inte så snyggt precis...
Men någon vecka senare så är den röd och fin precis som den skall. Nu hade den ju blad när jag köpte den, så jag visste att det var rätt.
Så då är det bara att vänta och se fram emot att den växer fort och blir stor.

Just Rubran sägs vara den som behåller sin röda färg bäst, och dessutom är härdigast. Kan vara bra om alla mina zonknäckarväxter fryser bort att jag har någonting tåligt ;-)

5 kommentarer:

  1. Vackra bladen är medan de slår ut med den där röda kanten!

    SvaraRadera
  2. Wow,wow,wow! DEN har jag aldrig sett eller hört talas om! Gud så LÄCKERT!
    Mina röda 'böcker' såg också gröna ut när de slpg ut och blev röda först efter ett tag./Anja

    SvaraRadera
  3. Häftig!!! Får se vad vi hittar hos Tommy när vi ska dit om ett tag:) Det blir nog både det ena och det andra:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Mmmm, mumma! Visst är det jobbigt innan man ser hur det blir med bladverk! :) Ha det gott! :) Mia

    SvaraRadera
  5. Jätteläckert! Vilka söta bladkanter den hade i början!

    Har nyligen planterat två "vildfångade" bokplantor med rödaktiga blad. Tror du att de kan ändra färg och bli rödare när de blir äldre?

    SvaraRadera