lördag 30 juni 2012

Jag försöker...

...och försöker och försöker fota det som är finast i min trädgård just nu. Men jag får inte till det.
Om jag får säga det själv, så är det så jäkla grannt i min rosenträdgård just nu. Må så vara att det är vilt, ogräsigt och växterna slåss om platsen. Men så gillar jag det.


Som sagt, jag har fotat hur mycket som helst, men jag får inte till det på bild riktigt.
Nu blommar iallafall pioner, rosor, daggkåpor, nävor, fingerborgsblommor och allt annat. En blommande djungel känns det som.
Ganska oplanerat är det. Digitalis har jag aldrig lyckats att plantera i mina rabatter, inte aklejor heller.

Äntligen efter några år så börjar mina rosor visa att dom faktiskt kan bli något. Stönigare växter finns inte...
















Daggrosen, den har jag för bladverket. Men den har ganska söta blommor ändå.

















Efter den senaste tidens regn så ligger kantväxterna över gångarna.
Gångarna som börjar växa igen. Men då kan man fästa blicken på blommorna istället ;-)
Min trädgård är stor. Och jag oftast stora rabatter, då är daggkåpa och flocknäva räddningen för mig. Att fylla upp i bakgrunden med, dela och dutta ner lite här och där.











Min stora sorg i år är att silverpäronträdet fick så mycket stryk dom två kalla vintrarna så i år har det visat att det definitivt är slut på det. Just när det började att bli fint. Frågan är vad jag skall plantera istället. Ett nytt, eller något annat med silvriga blad.



Ha en riktigt bra helg!



8 kommentarer:

  1. Jag kan inte det här med att planera. Just nu har jag en nästan helt grön rabatt... Kantnepetan blommar lite här och där men mycket annat har blommat över. Nu är det ett "grönt gap" fram till Flammentanz rosen och stockrosorna börjar...

    SvaraRadera
  2. Härligt, gillar det verkligen! Påminner om vissa partier i Tasha Tudors trädgård!
    Önskar dig en skön helg!/Laila

    SvaraRadera
  3. Skulle vara jätteroligt att få se din trädgård irl Fia, det ser så himla fint och frodigt ut! Synd på silverpilen:( Du får försöka med vitbladig oxel istället den är en härdig rackare och snygg:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Rosenbilderna har du i alla fall verkligen lyckats med! Det är svårt att fota hela rabatter så att det blir snyggt. Har ni också fått er beskärda del av regn nu det sista? :-)
    /Helena i Vänersborg

    SvaraRadera
  5. Det är svårt att fånga helheten på bild. Jag tycker att det lyckas bäst när solen är på väg ner eller upp. När solen står lågt och färgerna blir fylligare.
    Ser bra ut tycker jag. Jag gillar också när det är lite vildare.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  6. Romantiska blommor i ett härligt rabattbus - sånt älskar jag! När jag klickade upp bilderna så kändes det nästan som om jag stod där i rabatterna - mitt i hela överdådet.

    Tråkigt med ditt silverpäron... kanske en rundoxel skulle vara en ersättare? Klarar zon 5 -6 och är ett nätt litet träd. fast det är ju inget silverpäron...

    Kram

    SvaraRadera
  7. Dina bilder är jättefina och din trädgård ser väldigt mysig ut!
    Vi hade ett silverpäron som höll på att bli helt underbart - då blev det sjukt och jag var tvungen att ta bort det. Numera står där en bambu som ska bli mastodontstor!

    SvaraRadera
  8. Du har det underbart! Även jag tycker mycket om det känns lite vilt och naturen är nära. En tidningsfotograf var en gång i min trädgård och det var en mulen dag. Synd, tyckte jag, men hon sa att det var perfekt. Att det blir bäst bilder då, eller att ta morgon eller kväll. Annars risk att det starka ljuset liksom "dödar" i kameran, fastän verkligheten visar något annat. Hursomhelst, vackra och inspirerande bilder du visar. Vinner på att kickas upp.

    SvaraRadera