lördag 9 juni 2012

Dagens shopping...

...och framförallt dagens sociala tillställning. På sta-plantmarknaden i Uddevalla. Jag shoppade inte ihjäl mig, men jag träffade en massa trevliga människor :-D

Det är väl lika bra att berätta på en gång vad jag handlade. För även om jag tog med kameran så hade jag ingen fotolust, så det blev inte så många bilder direkt.

Pterocarya fraxinifolia-Kaukasisk Vingnöt
Ptelea trifoliata 'Aurea'-Gulbladig klöveralm
Lysichiton americanus-Skunkkalla
Fuchsia 'Galadriel'
Peucedanum ostruthium-Vaiegerad Mästerrot
Hosta Gracillima
Hosta 'Green eyes'
Hosta 'Hanky Panky'
Glaucidium palmatum-Lunddocka
Actaea rubra-Amerikansk trolldruva
Iris, himmelsblå
Iris sib. 'Wing on wing'
Iris 'Sibiriche nacht'
Iris vinröd
Akleja röd
Trillium albidum-Treblad

Dagens bästa köp, den gulbladig klöveralmen. Nu kan jag stryka den från önskelistan.
Jag är ju väldigt förtjust i växter med stora blad, djungelkänsla. Tidigare har jag letat efter hostor med så stora blad som möjligt, men så råkade jag få en minihosta, och helt plötsligt så har jag köpt på mig några fler. Här 'Green eyes'.

Supersöt Akleja kunde jag inte motstå.
Och som om det inte räckte med det, så åkte jag iväg till Nisses växter efteråt. Bland perennerna där blev det en påse lösgodis, plus en klematis som jag faktiskt har letat efter, ytterligare en strykning på önskelistan då :-)

Clematis viticella 'I am Lady Q'
Geranium wlassovianum-Mongolisk näva
Thalictrum delavaji 'Hewitts double'- Violruta
Cyklamen hederifolium-Höstcyklamen
Aruncus dioicus 'Kneiffii'-Flikbladig plymspirea

Svårt att få en bra bild på den flikbladig plymspirean, men jag tycker den ger väldigt bra japanlönnskänsla. Och det är ju aldrig fel. Blommaorna kan man ju knipsa bort eller nåt. Kan vara ett bra alternativ för er i ändå elakare zoner som önskar en flikbladig japanlönn.


4 kommentarer:

  1. Verkar ha varit en rolig dag. Lycka till med växtfynden.
    Johanna

    SvaraRadera
  2. Härlig dag med fina fynd. Jag är lite såld på de där minihostorna... Plymspirean, så vackert bladverk! Är inte helt förtjust i blomman, men precis som du säger... går ju att knipsa bort. Hur är det nu med läget för en sådan? Går det bra med halvskugga? Kanske hamna på Listan... =oP

    SvaraRadera
  3. Lyllo! Hade såå gärna åkt dit jag med men sitter man fast i de dalslänska skogarna så gör man. Kanske nästa år... kommer hem till Hedekasdagen så jag hör nog av mig, vi ses CK.

    SvaraRadera
  4. Många roliga växter fick du tag på, låter som det var bra ställen för växtinköp (:D Den flikbladiga plymspirean hoppas jag blir fin. Köpte förra året och den är placerad helt fel just nu men som du säger verkar den ge en japan lönn känsla. Vet du hur den vill ha det?
    Ha det gott! (:D
    Blomkärringen

    SvaraRadera