tisdag 5 juni 2012

Fräscht

Just nu, såhär i början på juni, då tycker jag att allting är som absolut vackrast. Grönt, grönt och mer grönt, och allting är fortfarande fräscht.
Imorse klockan 5. Svavelpionen har fortfarande sin kronblad. När jag kom hem hade dom fallit.
Nätnävan, som jag har för bladens skull blommar ändå lite.

Och har man en stor trädgård, då kan man ta sig råd till ett hörn med knalloranga vallmo...

















Clematis integrifolia 'Baby white' som jag beställde från Westphal blommar redan!

Ett minne från mitt första år här i huset. Då planterade jag tulpanen Queen of night. Nu blommar ett par stycken i den gulbladiga flädern.

Och dessa allium...

Jag bara älskar dom. Ja, dom fröar sig något hemskt, och det får dom gärna göra för mig. Hela min tomt kan få bli ett alliumhav :-)
Ogräs hinner jag inte rensa här hemma. Så jag är glad för mycket bladkontraster i rabatterna. Så länge ingen maskros lyser gul så fäster åtminstone jag blicken på andra saker än våtarv och revsmörblomma. Här ett par lönnar vid dammen.


6 kommentarer:

  1. Så fint! Så allium fröar av sig...kommer nya plantor som blommar året efter eller tar det fler säsonger? Jag vill nämligen också ha ett alliumhav :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Det är fint med allium! Sista bilden gillar jg jättemycket med alla olika bladformer och färger :)

    Veronica

    SvaraRadera
  3. Så fint det ser ut hos dig! Vackra bladkombinationer.
    Här är det också våtarv och kirskål. Rensar och rensar, men det är för stort för att jag ska kunna hålla efter alltihop.

    SvaraRadera
  4. Snygg bladkombo...det är lite mycket ogräsvarning på allium men ack så vackra!

    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  5. Allium i massor fint, men hos mig vill dom inte bli så många,,kan undra varför. Härlig/din piom i förra inlägget. Ha en go/nationaldag kram Monica

    SvaraRadera
  6. Vackra bilder! Ja, och allum - är också en tillbedjare, och de får gärna bli fler hos mig. Verkar tyvärr svårflörtade... Orange vallmo - så vackert! Hade jag haft en större trädgård hade jag också gjort plats, men som det är nu.. (Kanske slänga in lite fröer till grannarna, för i sin minimalistiska trädgård har de en plats som är perfekt för ett hav av vallmo.. fast, kanske inte så bra för grannsämjan =oP)

    SvaraRadera