söndag 3 juni 2012

Fiske och dekaltrimmning

I veckan som var fyllde min dotter 10 år. Hurra för henne! Hon fick bla.a fiskeutrustning, för hon vill gärna gå ner till älven och fiska. Så igår i blåsten åkte vi till sjön hela familjen, vi fick ingen fisk, och ja var så trött så jag somnade på en gammal uppochnervänd båt.

Men, det finns ett tjärn (en tjärn för er på östsidan och uppåt i landet ;-)) där man garanterat får abborrar. Så hon och jag åkte dit...

Det första fisken var den största lyckan :-)

MÅSTE jag verkligen bryta nacken av den själv mamma. Kan inte du visa...?
Höga stövlar rekommenderas. Man balanserar på tuvor i gungflyn.
Även jag fick några firrar.


Många firrar fick vi. Både katterna har fått sitt (dom två av våra tre som vill ha) och jag har rensat ett gäng som ligger i saltvatten (saltvattensblötläggning är bra om det är ett dyigt tjärn man har fångat dom i.)


Allt väl så långt, dottern överlycklig och jag nöjd då. Tills jag skulle få på mina dekaler på min bil, inte magnetiska som någon kan sno den här gången, utan sådana som man klistrar på.

Berättade jag förresten om när jag skulle beställa logga till mina kläder för några år sedan? Jag skickade mina två loggor, den här, och den med bara skottkärra. Och fick ett glatt mail tillbaka från företaget, hon som arbetade med loggorna tyckte att jag såg så ledsen ut, så hon hade gett mig större bröst, längre hästsvans, och plastikopererat ansiktet lite... Jag skrattade åt det i flera veckor, min man var gött förbannad ;-) Men då vet ni hur en GLAD trädgårdsmästare ser ut ;-D


Hur som, jag skickade in en exakt bild på hur jag ville ha min bildekal. Jag angav typsnitt, skickade med loggan i eps och allt vad det var, och ärligt talat, HUR JÄVLA SVÅRT KAN DET VARA!? Första firman, väldigt hjälpsam, han skulle fixa. Det slutade med att han ville att jag i princip skulle lacka om bilden, ha stora dekaler på motorhuv, dörrar och jag vet inte allt. Plus att han hade pressat ihop den så, för att texten skulle bli större, så bokstäverna satt nästan på varandra.

Såhär skulle mina dekaler se ut sa jag och skickade detta. (Fast det röda strecket hör inte dit.)

Nästa firma, dom började med att göra om min skottkärra. Hjärtat åkte upp i halsgropen när jag hörde det, efter min tidigare erfarenhet av omgjorda loggor. Sedan så hade dom inte macdatorer så dom hade inte mitt typsnitt, och nu efter långt och länge jag har fått mina dekaler, kollat så att telefonnummer är rätt, det har tagit flera timmar för min man och mig att få bort dom gamla stripsen på bilen, och satt på dom där dekalerna. DÅ ÄR DET FEL!

Ok, det kunde varit värre. Men att att man stavar Fia med stort F, det lärde jag mig i grundskolan. Och när jag då i flera mail till dom stavar det så. Fan, det var nästan så jag började gråta för en sådan skitsak.

Nu har dom då fått ett mail där jag frågar dom om, HUR SVÅRT KAN DET VARA?

4 kommentarer:

  1. Oh, vad härligt med Aborrfiske! :) Har precis firat äldste sonen 15 år (otroligt, men sant!), men länge sedan riktigt fiske (jag som är uppväxt i S:t Anna (N) Skärgård! :) Har därför inget minne av saltvattensblötläggning, men tar det åt mig inför kommande fisketurer i Mälaren, där vi bor närmast nu - tack!!! :) Låter helt oootroligt med loggorna till bilen! Själv var jag snål och körde VistaPrint och det har hittills fungerat bra. De första blåste av i fartvinden, nu har jag gjort egen logga och ingen ska fixa mer med den än med upplösningen och tillskärningen av dekalerna (för jag lär heller inte ha lösa dekaler igen! :)

    SvaraRadera
  2. Åå så sugen jag blev på att fara och fiska, ser så underbart ut!
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  3. Förstår vilken lycka ni kände över fångsten! Det är verkligen roligt att fiska aborrar!

    Men vad du råkat ut för knepiga typer, som vill ändra din logga till något annat än du begärt! Förstår också att du blev ledsen över att de stavat ditt namn med gement f!

    Märit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Abborrar tycker inte heller om att bli felstavade.

      Eller vad säger du, Marit?

      Radera