onsdag 13 juni 2012

Inhyrd...

...på mitt gamla jobb.

Jämfört med att vara egen, så är det ju betydligt enklare att veta när och var man börjar dagen, att man får ihop åtta timmar, att man har någon som säger till en var man skall och vad man skall göra, och för hjärnan, och kroppen med, rena avslappningen jämfört med mina vanliga dagar av stensläpning, röjning, plantering, klippning och stress.

Tre dagar förra veckan och tre dagar den här lovade jag bort mig, dom första tre gick bra, men sedan... TRÅÅÅK. Dödens tråkigt. Det är bra att bli påmind ibland varför jag kör eget och inte är anställd. Även om pengarna kommer in, och att rensa ogräs är rätt skönt ibland, så nej, jag är helt övertygad om att jag har gjort rätt.

Kan tillägga, att jag gör det gärna igen, för det kanske var det där att bli uttråkad och påmind jag behöver. För att kunna glädjas åt mina andra arbetsdagar. Och få vila hjärnan lite. Som gammal industriarbetare är den inte så van att arbeta hela tiden ;-D

Har inte varit så flitig med kameran som jag borde, men om ni ser bilderna så kanske ni förstår mig...





Ibland behövs en extra energikick. Kan tillägga att det är i Strömstad jag har jobbat, har 10 mil dit och står upp halv fem på morgonen. Ok, det har väl hänt innan, men jag har ju 10 mil hem efteråt med ;-) Och jag har jobbat över med egna kunder efter arbetstid några dagar. Så imorgon blir min energikick att ta sovmorgon innan gräset skall klippas hos alla gräsklippningskunder.




PS, veckans vanligaste ogräs kanske är: Snårvinda, snärjmåra, korsört, molke, och det speciella ogräset som skjuter sina frön runt sig så man blir helt bombarderad. Och den heter inte balsamin. Vitgröe, trampnarv, åkertistel, stinknäva, åkerfräken m.fl spännande finns det med.

3 kommentarer:

  1. Åh! Jag som har en dröm att bli egen inom trädgård!! där brast allt som en sprucken ballong ;)

    Veronica

    SvaraRadera
  2. Den där som sprätter iväg fröna är HEMSK!! Hörde av någon att det var dunört men jag vet inte. Den dök upp i rabatterna för ca 3 år sedan innan dess hade jag nog aldrig sett den, så jag undrar vad den kommer ifrån? Så skönt att du kan ta en liten sovmorgon ibland:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Ja du, det där med att rensa ogräs är ju inte världens roligaste - men hellre det än att arbeta åt andra! Säger jag som numera är f.d. egen företagare!!

    SvaraRadera